احمد مسعود: برای مبارزه با طالبان به حمایت خارجی نیاز داریم-راهبرد معاصر

احمد مسعود: برای مبارزه با طالبان به حمایت خارجی نیاز داریم

رهبر جبهه پنجشیر گفت برای مبارزه با طالبان به حمایت مالی کشور‌های خارجی نیاز داشته و از آنها می‌خواهد رفتار خود را با طالبان تغییر دهند.
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۷ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 01
کد خبر: ۲۵۶۱۱۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ «احمد مسعود» رهبر «جبهه پنجشیر» در گفت‌وگویی مفصل با شبکه سی‌ان‌ان گفت: «ما به هر نوع حمایتی که به ما در شکست طالبان کمک کند، نیاز داریم... مبارزه ما تنها برای افغانستان نیست، بلکه برای امنیت جهانی است.»

احمد مسعود پسر «احمد شاه مسعود» است که بیش از ۲۰ سال پیش رهبری مقاومت افغان‌ها در برابر طالبان را بر عهده داشت. مسعود ۳۵ ساله مدعی است که نیرو‌های تحت امرش موسوم به «جبهه پنجشیر» در سال میلادی جاری ۲۰۷ عملیات نظامی در سراسر افغانستان انجام داده و ۵۰۰۰ سرباز دارند.

سی‌ان‌ان می‌گوید امکان تایید این ادعا را ندارد و سازمان ملل نیز اخیراً در گزارشی تعداد عملیات‌های جبهه پنجشیر علیه طالبان را ۲۹ عملیات ذکر کرد، اما این گروه معتقد است که تعداد عملیات‌های انجام‌شده علیه طالبان بسیار بیشتر است.

به گزارش سی‌ان‌ان، هنگامی که احمد شاه مسعود با طالبان می‌جنگید، برخی از مناطق در داخل افغانستان را تحت کنترل داشت و از تاجیکستان حمایت‌هایی دریافت می‌کرد، اما موقعیت مکانی احمد مسعود نامشخص است و او از جایی در آسیای میانه عملیات‌های نظامی در افغانستان را مدیریت می‌کند، بنابراین هیچ قلمرویی را در داخل افغانستان تحت کنترل ندارد که به تأمین نیاز‌های نیروهایش کمک کند.

مسعود در این‌باره با طرح این ادعا که ۲۰ سازمان تروریستی در افغانستان فعالیت دارند، گفت: «به‌وضوح می‌گویم که برای شکست این ۲۰ سازمان تروریستی... به حمایت بین‌المللی نیاز داریم... مبارزه ما تنها برای افغانستان نیست، بلکه برای امنیت جهانی است.»

او همچنین طالبان را به ایجاد یک بازار سیاه برای فروش سلاح‌های آمریکایی متهم کرد و گفت: «می‌دانیم که آنها تن‌ها به تسلیح خود مشغول نیستند، بلکه شبکه‌های تروریستی جهانی را نیز تغذیه می‌کنند.»

رهبر جبهه پنجشیر تصریح کرد که منظورش از نیاز به حمایت خارجی، حضور نظامیان خارجی نیست.

او گفت: «نیرو‌های توانمندی داریم که ۲۰ سال در زمینه ضدتروریسم آموزش دیده‌اند. به همین دلیل برای آزادسازی کشورمان به دنبال منابع هستیم، نه نیروی خارجی.» / ایسنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار